elinjohansson

Edvard Munch

Kategori: Allmänt

Hejsan, jag har itne varit med på bildlektionerna, för jag har varit ledig & sjuk.
Så jag börjar med projektet som ska vara klart nästa fredag.
har valt konstnären  Edvard Munch.

10 rader om Edvard Munch.

Edvard är född 12 december 1863, han föddes på gården Engelaug Østre i ådalsburk som ligger i norge.
Han dog 23 januari 1994, så han blev runt 80 år. Så Edvard är norges kanske främste konstnär. Han var brorson till Peter Andreas Much. Hans mäst kända moleri var skriet. Han trycker ut känslorna när han målar. Skriet är gjord i 4 bilder i samma motiv. En av de största samlingarna av Munchs verk utanför Norge finns på Thielska galleriet i Stockholm. Thieska galleriet är ett museum på Djurgården i stockholm. Edvards mamma heter laura, hon blev endast 36 år gammal när hon fick en stroke i mellandagarna år 1868. Munchs pappa ordnade så att han kunde börja studera på Christiana Tekniske skola år 1879, men bara efter ett år slutade han skolan, och den 8 november 1880 skrev Edvard i sin dagbok : Min kallelse hädanefter är att bli målare.
Detta är ett par målningar (i urval)
- Den sjuka flickan.
- Melankoli.
- Skriet.
- Döden i sjukrummet.
- Vampyr och Madonna.
- Madonna.
- förtvivlan.
- kyssen.
- Pubertet.
- svartsjuka.
- Livets dans.
- Golgata.
- Martas död 1.
- Martas död 2.

Jag kommer skirva 10 rader om skriet och försöka måla en bild med akvarell på ett papper.
Och redovisa nästa fredag för fredrik.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: